Складання семантичного ядра
Якщо Ви вирішили створити новий SEO-оптимізований сайт або оптимізувати поточний, то складання семантичного ядра є першим і ключовим етапом, оскільки навколо нього в подальшому базуватиметься просування і розкрутка сайту в пошуковій системі.
Що таке семантичне ядро
Я пропоную Вашій увазі гнучке і точне визначення того, що таке семантика, щоб не перераховувати безліч різних варіацій з інших джерел: Семантичне ядро – це база пошукових запитів, які використовуються в оптимізації і просуванні сайту в пошуковій видачі.
Навіщо сайту семантичне ядро
Семантичне ядро сайту потрібно для того, щоб використовувати зібрані фрази в оптимізації метаданих (метатегов Title і Description), контенту (тегах H, атрибутах alt-зображень, тексті), посилальної будови і збору об’єктивної інформації та статистики завдяки відстеженню позицій сторінок сайту по кожному окремому ключовому запиту і групам запитів, що дозволить оцінити результативність проведення тих чи інших робіт з просування сайту в пошуковій системі.
Як скласти семантичне ядро сайту
Збір семантичного ядра – це процес складання бази пошукових запитів, які найбільш точно відображають сферу діяльності компанії і вміст сторінок сайту і використовуються в оптимізації і просуванні сайту в пошуковій видачі. Процес складається з трьох етапів:
- Збір базової семантики.
- Очищення.
- Розширення.
Збір базової семантики
Для початку необхідно зібрати “базову” семантику, фундамент семантичного ядра (фрази, від яких ми будемо спочатку відштовхуватися). Способи збору базової семантики:
- Мозковий штурм.
- Аналіз конкурентів.
Мозковий штурм
Процес складання маркерів (слів і словосполучень), які користувачі можуть вводити в пошуковий рядок, виходячи зі специфіки діяльності компанії, назв груп товарів, товарів і т.д. Зазвичай в цьому процесі беруть участь співробітники компанії, якій необхідний збір семантичного ядра, оскільки вони краще знають нішу і цільову аудиторію. Наприклад, в ніші аграрного інтернет-магазину присутні такі маркери:
- на посів;
- розсада;
- на розсаду;
- посівний матеріал;
- насіння, насіння;
- живці;
- паростки;
- саджанці;
- т.д.
У поєднанні з назвою овоча, наприклад, “помідор” (“томат”), ми отримуємо масив базової семантики, з якої можна продовжувати роботу (також рекомендую використовувати однину і множину іменників і правильні словоформи), наприклад:
- розсада томатів;
- томати на розсаду;
- насіння томату;
- насіння томата.
Приклад декількох ключів з частотністю від 10 в Україні:

Аналіз конкурентів
Щоб визначити семантичне ядро конкурентів, Ви можете зібрати всі ключові фрази домену або окремих сторінок, які беруть участь в ранжуванні.
- Введіть в пошуковий рядок запит, який Вас цікавить, наприклад, “ноутбуки”:

- Скопіюйте URL сторінок для аналізу з ТОП-3 видачі:
- Перевірте ключові фрази, за якими ранжуються сторінки конкурента, за допомогою сервісу Serpstat:
3.1. Введіть URL сторінки в поле і натисніть “Пошук”:

3.2. У сумарному звіті натисніть “Показати всі”, щоб побачити всі ключові фрази, за якими ранжується сторінка, що аналізується:

3.3. Налаштовуємо фільтр (частотність запиту “між” 10-1000000 і фрази з неправильним написанням “не містить”):

3.4. Натискаємо кнопку “Експорт” в правій частині екрану в зручному для Вас форматі:


Примітка! Поставте галочки для поля з інформацією, яка Вам може знадобитися в подальшому. Для поточної роботи з СЯ досить тих, які відзначені на скріншоті вище.
Очищення
Очищення семантичного ядра – це процес видалення пошукових запитів, які не відповідають діяльності компанії і змісту сторінок сайта. Після збору базової семантики необхідно підготувати такі процеси роботи з семантичним ядром (розширення і кластеризації): Чистимо семантику:
- Від брендових (в цьому прикладі це “розетка”, “rozetka” і т.д.):
- Від запитів, які не відповідають Вашому сайту (наприклад, “б у”, “б / у” і т.д.):
- Від неявних дублів:
Примітка! Ключові фрази, які вважаються неявними дублями, містять одні й ті ж слова (число, словоформа), наприклад, “купити ноутбук”, “ноутбук купити” і т.д. Запити, на кшталт “купити ноутбук” і “купити ноутбуки”, – не є неявними дублями, оскільки число різне. Важливо! Очищення семантичного ядра є об’ємною і трудомісткою роботою. Уважно і ретельно очищуйте СЯ, щоб поліпшити ефективність подальшої роботи і заощадити час в перспективі.
Розширення
Після збору базової семантики і очищення процес розширення полягає в тому, щоб по кожному пошуковому запиту шукати і збирати нові, які нам підходять, але спочатку не були включені до базової семантики. При розширенні семантичного ядра ми збиратимемо:
- ключові слова в планувальнику ключових слів;
- пошукові підказки (SERP);
- схожі пошукові запити (SERP).
Примітка! SERP – це пошукова видача.
Способи збору
Щоб зібрати семантичне ядро, існує два способи:
- ручний;
- автоматизований.
Ручний
Збір семантичного ядра без застосування сторонніх програм і сервісів, за винятком, інструментів пошукових систем, наприклад:
- планувальник ключових слів Google;
- Wordstat;
- і т.д.
Переваги
- Незалежність від програмного забезпечення (ПЗ).
- Висока швидкість обробки запиту.
Недоліки
- Низька ефективність при роботі з великим об’ємом даних.
- Складність збору пошукових підказок і схожих пошукових запитів.
Алгоритм розширення семантичного ядра вручну:
- Збір ключових слів:
1.1. Створіть акаунт Google:



1.2. Створіть акаунт Google Реклама:





1.3. Увійдіть в обліковий запис Google Реклама, щоб отримати доступ до інструменту Планувальник ключових слів:

1.4. Виберіть “Знайдіть нові ключові слова”:

1.5. Введіть ключову фразу, по якій Ви хочете розширити семантику (до 10 фраз за раз), і натисніть “Почати”:

1.6. Скачайте варіанти ключових слів:

1.7. Список запитів у файлі, який ми завантажили з Планувальника ключових слів, порівняйте з вихідним семантичним ядром і приберіть запити, що дублюються, а також проведіть очистку. 2. Збір пошукових підказок: 2.1. Відкрийте пошукову систему Google. 2.2. Введіть фразу в пошуковий рядок, наприклад, “купити ноутбук hp”:

2.3. Запишіть в таблицю з семантичним ядром підказки. 2.4. Порівняйте з вихідним семантичним ядром і приберіть запити, що дублюються, а також проведіть очистку. 3. Збір схожих пошукових запитів: 3.1. Введіть запит в пошуковий рядок і натисніть “Пошук в Google”:

3.2. Прокрутіть сторінку результату вниз і запишіть схожі пошукові запити:

3.3. Порівняйте з вихідним семантичним ядром і приберіть запити, що дублюються, а також проведіть очистку.
Висновок
Збір семантичного ядра без застосування сторонніх програм і сервісів, за винятком інструментів пошукових систем, таких, як Планувальник ключових слів, є об’ємним і трудомістким процесом. Ви не залежите від програм і сервісів, оперативно отримуєте результат, але доводиться кожну фразу аналізувати окремо і виконувати безліч дій у таблиці, щоб уникнути дублювання.
Автоматизований
Підбір семантичного ядра із застосуванням сторонніх програм і сервісів, наприклад:
- Key Collector;
- Serpstat;
- Ahrefs;
- і т.д.
Переваги
- Висока ефективність при роботі з великим об’ємом даних.
- Легкість збору підказок і схожих запитів.
Недоліки
- Залежність від ПЗ і сервісів.
- Низька (середня) швидкість обробки фрази.
Алгоритм автоматизованого розширення семантичного ядра (розглянемо на прикладі програми Key Collector): Створіть новий проект:
- Додайте список базової семантики за допомогою кнопки “Додати фрази”:

Важливо! При додаванні списку фраз в налаштуваннях вкажіть значення “Не додавати фразу, якщо вона вже є в будь-якій іншій групі”, щоб фрази не дублювалися. 3. У вкладці “Збір даних” нам знадобляться:

3.1. Пакетний збір слів з Google.Adwords:

3.2. Пакетний збір пошукових підказок:

3.3. Пакетний збір схожих пошукових запитів з пошукової видачі:

4. Очистіть семантичне ядро від нових пошукових запитів, які Вам не підходять (брендові ключі конкурентів, сміттєві і т.д.). Примітка! Відзначте і перемістіть їх до “Кошику”, щоб при подальшому розширенні семантики ці ключові слова були заново додані програмою до групи:



Висновок
Підбір семантичного ядра із застосуванням сторонніх програм і сервісів, наприклад, Key Collector, дозволяє автоматизувати процес збору ключових слів, пошукових підказок і схожих пошукових запитів, що зручно при роботі з великим об’ємом даних.
Рекомендації
- Щоб скласти семантичне ядро сайту, використовуйте два способи (ручний і автоматизований) спільно, так звана, “золота середина”, оскільки Ви компенсуєте недоліки одного способу завдяки перевагам іншого.
- Після кожної ітерації проводьте чистку зібраних запитів від тих, які Вам не підходять.
Якщо Ви хочете ознайомитися з прикладом семантичного ядра або у Вас залишилися питання, напишіть в коментарях, ми з радістю відповімо! Також Ви можете замовити збір семантичного ядра сайту у нас.