SEO-аналіз сайтів конкурентів (підхід, інструментарій)
ЦА: – власники бізнесу / компаній, зацікавлені в просуванні проектів в інтернет-мережі; – представники послуг просування. Тезово про статтю:
- Визначення конкурентів для аналізу
- Вибір найбільш важливих параметрів для аналізу
- Інструментарій, що використовується для аналізу
Вступ Фундамент для успішного розвитку і просування будь-якого інтернет-проекту, зокрема інтернет-магазину, закладається на початковому етапі – аналізі конкурентів. Цей крок вкрай важливий для власників бізнесу, що вже визначили для себе сферу діяльності. На підставі даних, отриманих від аналізу конкурентів, можна вибудовувати свою власну стратегію просування, спрямовану на отримання максимального результату, очікуваного від попередньо встановлених для себе цілей. У даній статті будуть представлені підходи до побудови аналізу і запропоновані для цього інструменти. Але варто звернути увагу, що, з огляду на підвищену конкуренцію та ваші цілі, пропонований інструментарій та критерії аналізу із запропонованих, для себе Ви вже визначаєте самостійно. Основна частина
- Визначення конкурентів для аналізу
Є два варіанти визначення конкурентів:
- Ваш власний список з 3-х або 5-ти конкурентів. Як правило, такий список продиктує Ваш досвід, як бізнесмена своєї ніші. Тут головне розуміти, що представники цього списку ведуть таку ж діяльність, мають інтернет-площадку для просування.
- Визначення локомотивних гравців свого ринку, які і диктують підвищену конкуренцію, і задають попит.
У другому випадку це можна випередити буквально за кілька хвилин. Для цього зберіть пул ключових запитів, за якими хочете просуватися, проаналізуйте, хто з конкурентів ранжується частіше і вище за всіх в пошукових системах видачі, наприклад, Google. Таким чином, Ви отримаєте список доменів, сайтів-конкурентів. Для більш детального аналізу видачі по запитах можна скористатися сервісом Serpstat. Розглянемо на прикладі. Наприклад, у Вас – інтернет-магазин автомобільної тематики, Ви продаєте акумулятори. Скориставшись сервісом, зазначеним вище, отримуємо, свого роду, видачу доменів зі схожою тематикою і пулом ключових запитів, що відповідають Вашим. Завдяки даному формату подачі інформації ми можемо оцінити список конкурентів і для себе виділити топових. Зробимо це шляхом фільтрації за релевантністю ключових запитів від найбільш до найменш релевантних. Слідом виділимо для себе тих конкурентів, у кого більше фраз по домену і кращий коефіцієнт видимості. Таким чином, ми визначили для себе список доменів з кращими результатами по видимості і кількості запитів. Але це ще не все, далі рекомендується пройтися по обдертим сайтам і проаналізувати кожен з них на предмет відповідності Вашої тематики, розділів категорій і товарів в них (оскільки в рамках одного сайту категорії товарів можуть бути великими і нести в собі ті товари, яких немає у Вас, що вже робить ваш сайт, в співвідношенні з вибраним, менш конкурентним спочатку), регіональності продажів. Такий детальний огляд сайтів-конкурентів дозволить відразу ж виключити тих, з ким конкурувати буде не зовсім доцільно, і визначити тих, з ким цілком можна вступити в конкурентну боротьбу за трафік і позиції. Після такого фінального відбору потрібно пройтися по відібраних доменах і вивчити, як себе позиціонує той чи інший сайт, яку частину ринку передбачає зайняти, вивчити унікальні торгові пропозиції, переваги, акції, знижки, програми лояльності, які пропонує своїм клієнтам той чи інший інтернет -магазин.
- Вибір найбільш важливих параметрів для аналізу
Необхідно визначити найбільш важливі для Вас параметри, за якими будете досліджувати конкурентів. Цей аналіз в праві називатися маркетинговим. Тут згідно з вашими інтересами можна врахувати:
- про що писалося вище (відповідність Вашої тематики до розділів категорій і товарів в них по сайту конкурентів, позиціонування конкурентів, яку займає частка ринку, регіони, за якими працюють конкуренти, унікальні торгові пропозиції, переваги);
- загальна інформація про компанію (чим займається, що пропонує своїй аудиторії, цінності, місія, історія);
- опис продуктів / товарів компанії, контент (фото/відеоконтент);
- інтерактиви на сайті (реєстрація, каталог продукції, календар подій, калькулятор, особистий кабінет);
- слогани і заклики до дії, аналіз сервісу сайту (свого роду, «таємний покупець»).
- відповідність умов, зазначених на сайті реальних умов (з оплати, доставки і іншому);
- швидкість обробки замовлення;
- якість обробки замовлення менеджером і його компетентність;
- блог сайту (аналіз частоти виходу матеріалів, якість і кількість статей, теми, обговорювані в блозі, охоплення і відвідуваність блогу, авторство написання), аналіз соціальних мереж, які веде конкурент (охоплення, групи, частота і якість постів);
- відгуки про магазин, сервіс, роботу в компанії; адаптивна верстка сайту під мобільні пристрої;
- аналіз юзабіліті сайт – зручність користування;
- дизайн сайту;
- елементи довіри на сайті (відгуки, рекомендації, сертифікати);
- як приймаються Ліди (форми зворотнього зв’язку, сервіс зворотнього дзвінку, наприклад, callbackhunter і аналогічні йому, форми замовлення, онлайн-консультування);
- аналіз відвідуваності сайту (наприклад, через встановлені лічильники на сайті);
- пошук сайтів сателітів;
- наявність мобільних додатків (для мобільних платформ і соціальних мереж);
- наявність можливості підписок і email-розсилок. Наявність email-маркетингу, платних публікацій, медійних рекламних активностей і т.п.
Зібравши воєдино інформацію, отриману при такому аналізі, по раніше відфільтрувати списку конкурентів (див. П.1) можна визначити у кого з них чого бракує, у кого враховані максимум параметрів і визначити сильні і слабкі сторони конкурентів. Маючи таку «інформаційну подушку», розробити для себе сценарій просування проекту.
- Інструментарій для аналізу, що використовується
Скласти список конкурентів. Як зібрати пул конкурентів і визначити для себе найбільш актуальних, ми розглянули в першій частині статті. Для цього ми використовували сервіс Serpstat. Аналіз зовнішніх посилань на сайт. Для будь-якого сайту факт ранжування в очах пошукових систем вкрай важливий. Адже, чим більше сайт відповідає вимогам пошукових систем, чим якісніше він опрацьований з боку seo, тим більше шансів потрапляння в ТОП і утримання запитів в топових позиціях. Одним з важливих чинників для цього є контрольна маса на сайт. Якість посилань і їх кількість на сайт відіграє вагому роль. Для Вас буде корисним дізнатися якість посилань / доменів, які ведуть на сайт конкурентів, і їх кількість. Далі можна вибрати ті з них, які є більш якісними, і спробувати отримати їх для свого сайту. Важливо врахувати, який обсяг посилань посилається на конкурентів, і використовувати не менший обсяг для Вашого сайту. У цьому допоможуть інструменти аналізу, такі, як Ahrefs і Serpstat. Такий аналіз посилань допоможе Вам у формуванні стратегії зовнішнього просування. Цим же способом можемо дізнатися кількість посилань і на сторінки конкурентів. Це дасть приблизне розуміння, скільки посилань необхідно закупити для такого ж результату просування, таких же сторінок на своєму сайті, як у конкурента. Семантичне ядро конкурентів на домен Через Serpstat можна проаналізувати і семантику конкурентів, зачерпнути для себе пул ключових запитів, яких у Вас немає, і розширити семантику по вашому проекту. Аналізуємо всі пошукові фрази, за якими ранжується конкурент у видачі, на які сторінки вони ведуть. Далі перевіряємо наявність таких же сторінок на своєму ресурсі і використовуємо ці запити: Обираємо парочку конкурентів з нашого списку для порівняння відсутніх фраз. Таким же чином, можна проаналізувати семантику конкурентів по сторінках і порівняти свої сторінки зі сторінками конкурентів. Знайшовши такий пул запитів, пропрацювавши їх під себе, можна під них провести додаткову оптимізацію Вашого ресурсу. Вік сайту або сторінок конкурентів Це легко дізнатися за допомогою такого ресурсу, як web.archive. Він допоможе визначити як вік сайту, так і окремих його сторінок. Такий аналіз дає розуміння нам про те, як давно існує сайт, у нього своя напрацьована історія і, в разі, якщо Ваш сайт новий, його підняти до таких результатів буде складно, але можливо, просто знадобиться більше часу і зусиль. Швидкість завантаження сайту і окремих сторінок Швидкість завантаження як окремих сторінок, так і всього сайту, повинна бути не менше, ніж у конкурентів, і навіть краще. Непогано було б знати, яка швидкість завантаження у конкурентів, оскільки буде, на що орієнтуватися під час оптимізації свого сайту. Допомогти в цьому може інструмент від розробників Google – PageSpeed Insights, приклад нижче. За допомогою даного інструменту ми можемо оцінити швидкість завантаження сайту або окремих сторінок як для мобільних пристроїв, так і для комп’ютерів. Інструмент додатково опише передбачувані причини низької швидкості завантаження і запропонує кілька рішень. Швидкість завантаження повинна бути не менше 95% за рекомендацією Google. Низька швидкість підвищує відсоток відмови користувачів, а значить, ми втрачаємо частину своєї цільової аудиторії, і навряд чи цей втрачений відсоток користувачів в наступний раз при виборі того чи іншого сайту при своєму запиті захоче повертатися на Ваш сайт, знаючи, що він вантажиться довше. Врахувати швидкість для мобільних пристроїв не менш важливо, оскільки нинішня тенденція говорить про високий відсоток користувачів мобільними пристроями, які є активними користувачами і покупцями. Перевірка оптимізації сайтів для мобільних пристроїв Ваш сайт повинен бути адаптований під мобільні пристрої, одним словом, повинен бути mobile-friendly. Частка користувачів мобільних пристроїв, за статистикою Google, становить порядком 30-35%. І в цьому відсотку цілком може сидіти ваша цільова аудиторія. Перевірити сайт на mobile-friendly можна також через інструмент перевірки оптимізації під мобільні пристрої від Google. Аналіз асортименту товарів / послуг / сторінок При аналізі своїх конкурентів важливо розуміти, скільки їх сторінок в пошуку. Ці сторінки можуть бути сторінками послуг, товарів, оптимізованих фільтрів, категорій, сторінок блогу та ін., які формують релевантність і тематику того чи іншого сайту, в принципі. Визначити приблизно кількість сторінок сайту в пошуку Google можна наступним чином: Якщо Ваш сайт – це інтернет-магазин, тоді рекомендується створювати якомога більше сторінок категорій і товарів. Трафік конкурентів і їх джерела, середня тривалість сеансу, перегляди сторінок, показник відмов Важливо аналізувати також трафік конкурентів і канали, за якими цей трафік конкуренти отримують. Якщо сайт-конкурент має, наприклад, 20К органічного трафіку в місяць, існує більше трьох років, для нас зрозуміло, що є куди прагнути, що такі обсяги цілком можливо отримати. Але тут важливо враховувати і те, що даний сайт вже має свою вагу в пошукових системах, заточену під себе аудиторію, частина з якої, можливо, лояльна і постійна, і історію, за час якої було отримано трафік. Зробити такий аналіз можна за допомогою сервісу SimilarWeb. У безкоштовної версії даний ресурс показує дані по сайту максимум за період останніх трьох місяців. Для початку ми можемо оцінити загальну аудиторію ресурсу, поділ вхідного трафіку по пристроях в процентному співвідношенні, орієнтовну кількість відвідувачів в місяць, число унікальних відвідувачів, тривалість сеансів і кількість переглянутих сторінок. Далі можемо проаналізувати, скільки користувачів і по якому каналу приходить на сайт в процентному співвідношенні: по реферальному каналу, прямим заходам, по каналу органіки, по платному (РРС) каналу або медійному каналу, з соціальних мереж і по email-маркетингу. Тут нам стає ясно, чи використовує конкурент додатково e-mail маркетинг і приваблює соціальні мережі і т.п. Даний ресурс передбачає додатково кілька платних пакетів. Це дає можливість порівняти Ваш сайт з декількома обраними конкурентами в одному аналізі. Дані можуть бути викладені не тільки в цифровому форматі, а й у форматі діаграм для візуалізації. В даному аналізі буде представлений додатково рейтинг Ваш і порівнюваних конкурентів, згідно з яким буде визначено, хто, яку позицію займає по тих чи інших показниках в конкурентному рейтингу. Позиції в пошуковій видачі Оцінка позицій у видачі як своїх, так і конкурентів, важлива. Найчастіше інтернет-проектам важливо не тільки отримувати якісний трафік, Ліди, конверсії, а й займати високі або топові позиції в органічній видачі. Для цього потрібно визначити для себе пул запитів, за якими Вам вкрай важливо займати топові позиції, порівняти їх з позиціями конкурентів і до стратегії SEO-просування включити пункт просування позицій. Для того, щоб розуміти різницю по позиціях у видачі Ваших запитів і запитів конкурентів, можна скористатися ресурсом Topvisor. Ресурс дозволяє завантажити Ваш пул запитів і показати, відповідно до цього пулу, ваші позиції, позиції конкурентів і різницю між позиціями. На даному скрині бачимо, що наші позиції гірше, ніж позиції конкурентів, а значить, над ними потрібно попрацювати. Таке порівняння динаміки позицій можна робити, наприклад, раз на місяць, по закінченню звітного періоду і порівнювати динаміку їх змін від місяця до місяця. Висновок Маючи під рукою вищеописані сервіси, і короткий запропонований в даній статті чек-лист з аналізу дозволить провести якісний аналіз конкурентів, накласти ці дані на перегляд свого власного ресурсу і визначити сильні і слабкі сторони досліджуваних ресурсів, підкреслити для себе їх переваги, орієнтуватися на їх результати, якщо вони краще за Ваші і прагнуть домогтися таких же, але на порядок вище. Вивчення каналів і джерел залучення трафіку вашими конкурентами дасть Вам розуміння про розвиток Ваших власних. Коли на руках у Вас є аналіз, дані, цифри, орієнтири, тоді можна приступати до формування Вашої власної стратегії просування ресурсу, але про це – вже в наступній статті! До зустрічі!