Сім смертних гріхів веб-аналітика

В останні роки веб-аналітика активно формує свої позиції на ринку не тільки нашої країни, а й ближнього зарубіжжя.
Звичайно, багатьом з нас сьогодні вже важко уявити, що ще кілька років тому для просування інтернет-проекту не було необхідності в ретельному зборі та аналізі сотень статистичних даних і всіляких метрик. Але на сьогоднішній день реалії такі, що практично всі фахівці з найрізноманітніших сфер інтернет-маркетингу активно практикують в звий професійної діяльності різні інструменти веб-аналітики. І це навіть не дивлячись на те, що, як правило, доводиться вчитися за допомогою методу «проб і помилок», більше відомого в народі, як «метод наукового тику», шукати крихти інформації про використання того чи іншого аналітичного сервісу в Інтернеті і у більше «просунутих» колег. Така популярність інструментів веб-аналітики не видається дивною, адже завдяки «Google Analytics», «Яндекс.Метрика» і багатьом іншим сервісам, можна в рази збільшити ефективність роботи своїх проектів, а також домогтися істотних результатів в залученні нової цільової аудиторії та просуванні веб сайтів.

Звичайно, назвати легкою життя сучасного веб-аналітика ніяк не можна. З одного боку цифри, з іншого – метрики і графіки, як не заплутатися і не загубитися в цьому хаосі? Спираючись на досвід предків, адже так вже історично склалося, що будь-який хаос можна загнати в певні рамки і обмежити зводом правил. Виведемо і ми «сім смертних гріхів» для сучасних веб-аналітиків.

Дозвольте представити вам сім небезпек, які на кожному кроці на них чекають веб-аналітика в його роботі, незалежно від віку, статі та накопиченого трудового досвіду! Ось вони – «сім гріхів» здатних перетворити ваше життя в цілком реальний пекло. Знайомтеся!

Гріх №1 – Гординя!

З гординею, як правило, тісно знайомі досвідчені, досвідчені аналітики, які сліпо поклоняються «ідолам-метрик». Гординя затягує у свої тенета тих, хто бере за основу в роботі стандартні метрики, які стосуються відвідуваності веб-ресурсу, і робить висновки про ефективність роботи сайту тільки на їх основі. Як це нерозумно і недалекоглядно – це приблизно те ж саме, що збирати гнилі і цілі яблука в одну корзину, при цьому, щиро вважати, що варення з них буде якісне і смачне. Отже, якщо на ваш сайт щодня приходить 300, 400, 700 … 1000 унікальних відвідувачів, не поспішайте бити себе в груди останнім виданням «Advanced Web Metrics with Google Analytics» і проситися в співавтори до Брайану Клифтону. Не слід забувати, що для якісного аналізу сайтів завжди важливіше не самі метрики, а загальний результат в роботі проекту, який практично ніколи не визначається відвідуваністю. Нехай відвідувачів буде менше, але прийдуть вони з світів, в сенсі, з конверсією!

Гріх №2 – ЖАДНОСТЬ!

Для жадібності характерна сліпота, як би дивно це не звучало. А, як відомо, в нашій справі, зір – це все! Так що, аналітики, бійтеся цього гріха! Багато приймають за основу виключно показник конверсій, адже по ідеї саме він повинен відображати реальний прибуток. На перший погляд все вірно – бізнес повинен приносити прибуток, в цьому його суть. Але так як в якості конверсії можна задавати практично будь-яка дія від перегляду сторінки до часу перебування на веб-ресурсі, то далеко не завжди ці дії відображають дійсну прибуток. Ось так і підбирається «сліпота». Але, на щастя, впоратися з жадібністю нескладно, досить перевести досягнення мети в грошовий еквівалент і все стає на свої місця. Припустимо, у вас є невелика промо-сторінка, прочитати яку можна за чотири з половиною хвилини. Якщо відвідувач залишається на сторінці більше п’яти-шести хвилин, швидше за все, він зацікавився пропозицією і вирішив скористатися вашими послугами. Таким чином, цей клієнт принесе прибуток, припустимо, 20 доларів, – в цьому випадку конверсію можна зараховувати. І другий приклад для порівняння: ви відкрили інтернет-магазин будівельних матеріалів, де представлено понад 15 тисяч різних одиниць товару. Якщо ваш відвідувач переглянув вісім сторінок з розміщеними лакофарбовими матеріалами і п’ять сторінок з шпалерами і декоративною штукатуркою, зарахувати це як конверсію – банальна жадібність! Це просто цифра в звіті, не більше.

Гріх №3 – БЛУД!

«Аналітичний» блуд – це рідний брат жадібності! У них схожий характер, але у тих, хто грішить блудом, йде погоня нема за конверсіями, а за використанням декількох систем для збору статистичних даних. Не будемо кривити душею, практично у кожного веб-аналітика рано чи пізно виникає бажання скористатися кількома системами, так би мовити, щоб дані були більш точними – це факт. Багато через це проходили, і багато через це ще пройдуть! Але саме в пошуку «високої точності» криється підступ. Як правило, похибка між даними різних, навіть працюють за одним принципом систем, можуть мати похибку до 30%. Крім цього, одні і ті ж показники практично завжди в різних системах носять різні назви, а показники з однаковими назвами можуть відображати абсолютно різні дані. Існує ще і небезпека почати використовувати цифри з різних систем, які більше подобаються, так би мовити «притягувати статистику за вуха». Користь практично нульова, а заплутатися простіше простого! Краще глибше вивчати і практикувати одну систему, таким чином розробники постійно вдосконалюють свої творіння. Чим довше ви працюєте з системою, тим краще знаєте всі її переваги, недоліки, помилки і можете їх враховувати в роботі. Таким чином, стає очевидним, краще вдосконалюватися в роботі з однією системою, ніж витрачати час і сили на кілька інших, які не принесуть ніякого відчутного результату для проекту. Але якщо все-таки дуже хочеться трохи згрішити – дві системи на один веб-ресурс, не більше! При цьому необхідно точно знати, які алгоритми лежать в основі збору цифр у кожної системи, і враховувати їх в роботі з даними.

Гріх №4 – ЗАЗДРІСТЬ!

Ми всі так влаштовані, що нам завжди здається, ніби у сусіда в саду груші і більше, і солодший. Спроби порівняти свою статистику з усередненими показниками ніколи не приводять ні до чого хорошого – це факт. Не слід також забувати, що кожен проект індивідуальний, його цілі і завдання можуть в корені не збігатися з цілями і завданнями конкурентів і так далі. Ніхто не стане сперечатися, що завжди краще вчитися на чужих помилках і переймати чужий позитивний досвід. Але досвід досвідом, а ось порівняння успіхів своїх і чужих, ніякої користі точно не принесе. І ось чому. Проводити порівняння в рамках розвитку Рунета практично неможливо, а порівняння з успіхами зарубіжних колег зовсім не має сенсу через величезну різницю в розвитку інтернет технологій і середовища в цілому. Але, як би дивно це не звучало – все одно порівнюйте щодня! Тільки порівнюйте свої власні успіхи: вчорашні з сьогоднішніми – це дасть можливість побачити прогрес і стимулює прагнення до більшого.

Гріх №5 – обжерливість!

Цей гріх притаманний усім новачкам. Набравшись теоретичних знань, вони намагаються осягнути неосяжне і «завалити» цифрами всі звіти. У таких ситуаціях спрацьовує стереотип, якщо в звіті є ця графа, то дані по ній обов’язково потрібні, їх треба терміново зібрати. У підсумку, нескінченні таблиці, графіки та цифри. Без сумніву, виглядає солідно, адже відразу видно, що людина працює «не покладаючи рук», ось тільки розібратися у всьому цьому різноманітті неможливо. Не варто винаходити велосипед в черговий раз, все вже придумано і запатентовано. Все геніальне просто! А справжній професіоналізм грунтується на тому, щоб з тисяч стовпців і рядків зібрати парочку елементарно простих, навіть школяреві зрозумілих діаграм, здатних відповісти на поставлені запитання.

Гріх №6 – ГНІВ!

Один з найбільш поширених гріхів сьогодні – гнів. Гнів рідний син нерозуміння. Кожен раз, стикаючись з нерозумінням, ми гніваємось не на жарт. Давайте згадаємо, скільки разів ми злилися на колег, які в черговий раз приносять звіти з цифрами незрозумілого походження. Як часто ми гніваємось на недбайливих розробників систем, які вводять нововведення і не описують роботу впроваджених алгоритмів. Як часто ми проклинали Google-довідку, яку людина, з середньостатистичним показником IQ, може зрозуміти з четвертого прочитання і то частково, і так далі і тому подібне. Ох, не варто гніватися даремно – для здоров’я дуже шкідливо! Давайте краще намагатися перервати це замкнене коло загального нерозуміння. А починати можна прямо зараз і всі свої звіти, перенастроювання і нововведення супроводжувати роз’яснювальної документацією зрозумілою для колег. Навіть не сумнівайтеся, дуже скоро ваші колеги стануть робити точно так же, а там, дивись, і Google-довідка підтягнеться.

Гріх №7 – смуток!

Зневірою грішать абсолютно все, тільки кожен, так би мовити, в свій час. Це як криза середнього віку – буває у всіх абсолютно, тільки хтось виходить швидко і без особливих втрат, а хтось довго мучиться і залишає за собою руїни. Отже, смуток – це професійна криза. Готуємося до нього заздалегідь і вивчаємо симптоматику. Тут все просто – рано чи пізно, але приходить розуміння, що немає, і не може бути за визначенням ідеальної статистики, що ніколи не вдасться домогтися скоєних чисел в звітах. В результаті – депресія, нудьга, смуток, бажання назавжди піти з професії, виїхати на Гоа або в віддалену сільську глибинку з метою домогтися досконалості в вирощуванні овочів. Як тільки з’являється хоча б один з перерахованих вище ознак, саме час взяти себе в руки, відігнати всі думки про дауншифтінг, і зануритися в більш детальне, поглиблене вивчення технічної сторони роботи інструментів веб-аналітики. Це не тільки відверне від зневіри, а й роз’яснить, з якої причини ідеальної статистики неможливо домогтися.

Підіб’ємо підсумок, це були «сім смертних гріхів», з якими рано чи пізно стикається кожен веб-аналітик. Але познайомившись з ними ближче, напевно, багато хто вже зрозуміли, що не так вже вони й страшні, і вже точно за них не доведеться проходити «кола пекла» для недбайливих аналітиків. А якщо максимально уникати їх в роботі над веб-проектами, то можна значно полегшити своє життя. Успішної боротьби з власними «демонами»!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *